Slaďme slova - 1. díl

Produkty poctivé, rodinné, kvalitní, sustainable, upcycled, cruelty-free, fair trade nebo eko? Tápete?
UDRŽITELNÝ - SUSTAINABLE - CONSCIOUS
Základním a jedním z nejvíce nadužívaných slov současnosti je samotná "udržitelnost". Jen pro vaši představu, četnost použití tohoto slova je v posledních letech srovnatelná s pojmy "money," "energy" nebo "economy".
Nejlépe si udržitelnost můžeme představit jako zastřešující deštník všech ostatních výrazů a slovních spojení týkajících se smysluplnějšího a zodpovědnějšího chování. Význam slova nepopisuje žádnou konkrétní cestu, oblast nebo způsob, kde a jak daný produkt zlepšit. Slovo tedy berme jako nositele hodnoty - potřeby změny k lepšímu.

Jako slow
označujeme kolekce vytvořené s cílem dlouhodobějšího používání. Jejich
design bývá nadčasovější a často jsou vyrobeny z kvalitnějších materiálů.
Proč? Vizí slow fashion je omezit potřebu nakupovat nové produkty a co nejdéle
využívat ty, které už vlastníme. Slow fashion je reakcí na nadprodukci a rychlé
střídání jedné věci za druhou, typickou pro fast fashion. Omezuje plýtvání,
znečišťování životního prostředí levnými výrobními procesy i tím, že se
produkty brzy stávají textilním odpadem. V potaz je často brán i etický
aspekt hodnoty lidské práce při výrobním procesu.
Cílem nás, zákazníků, je zamyslet se nad naší reálnou potřebou jakékoliv věci, kterou si chceme pořídit: Jaké parametry by daná věc měla splňovat, abychom ji využili maximálně a bez potřeby ji brzy měnit za jinou? Jak důležitý je pro nás vzhled, funkčnost nebo řemeslná kvalita?
Věc pořízená s rozmyslem je totiž často tou nejudržitelnější variantou, a to i bez označení slow, slou nebo pomalá. V závislosti na našich hodnotách můžeme dále u produktu řešit původ země, materiálové složení a jeho dopad na životní prostředí a na naše zdraví.
ECO-FRIENDLY

Zásadní filozofií pro řadu módních značek a jiných eco-friendly produktů je minimalizace negativních dopadů na životní prostředí. Pod tímto označením se skrývá použití šetrnějších výrobních procesů a barviv, snižování množství spotřebované vody a snaha o výrobu bez vlivu na rostliny a zvířata. Často jsou používány materiály, které méně zatěžují půdu, vodní zdroje a při jejich pěstování je nižší spotřeba chemických hnojiv a postřiků.
U těchto produktů ale nemusí být vždy splněny některé z dalších parametrů udržitelnosti, jako je etika pracovních míst, logistika dopravních přesunů, nadčasovost, kvalita a s ní související trvanlivost.
RECYCLED


Klasická recyklace
znamená druhotné využití buď už jednou vyrobeného a opotřebovaného
produktu, nebo zpracování materiálu, který vznikl jako odpad při
výrobě jiného produktu (např. při výrobě PET lahví, sítí apod.). V oděvním odvětví se nejčastěji jedná o
textil, papír, kov nebo plast. Z recyklovaného materiálu může vzniknout
jednak obal (papír, krabice, pytlíky, boxy, tkanice apod.), nebo produkt jako
takový.
Tento typ produktů nicméně z valné většiny neřeší otázku zdravotního dopadu, pohodlí nebo trvanlivosti. Hlavní prioritou je zkrátka nalezení cesty pro zpracování materiálu, který by jinak další smysluplné využití nenašel. Recyklace v módním průmyslu dává smysl například u svrchních sportovních oděvů, obuvi nebo doplňků.
U řady dalších produktů ale často můžete narazit na limity v otázce pohodlí, zdravotní nezávadnosti i ekologických dopadů - při nošení a praní recyklované materiály často vylučují plastové mikročástice, které znečišťují vodu i půdu.